måndag 27 juni 2011

4-års kontroll.

Vera hade minsann.
Full koll.
På 4-års kontrollen på BVC.
På det mesta i alla fall.
Men en sak.
Var det sämre med.
Mamman och pappan.
Har ganska länge misstänkt.
Att Veras syn kanske inte är.
Helt perfekt.
Det bekräftades på BVC.
Och sen hos ögonläkaren.
Vera mutad med glass.
Satt duktig hos doktorn.
Lät sig undersökas.
Fick sedan veta.
Att det blir glasögon.
Med styrka +6.
Alla som har glasögon.
Kan förstå.
Att Vera ser riktigt dåligt.
Först en remiss till ögonpolikliniken.
Därifrån.
Blir det jakt på bågar.
Passande världens sötaste lilla ansikte.
Vera tycker nog.
Att dom bör vara lila.
Men redan nu inser mamman och pappan.
Att det kan bli svårt.
Att hitta tillräckligt små bågar.
Fram tills dess.
Påbörjas tillvänjningen.
Tanken på att Vera.
Precis som mamman.
Och 90% av övriga släkten.
Ska bli brillorm.
Världens finaste brillorm.

Vera lär sig.
När man har glasögon på.
Och när det är bäst att ta av dom.
Vera kommer nog vänja sig.
För hon kommer ju se.
Ordentligt.
För första gången i sitt liv.
Och hon är också ganska nöjd.
Att precis som mamman.
Och den lilla hamstern Boris.
I boken.
Med att vara astigmatiker.

1 kommentar:

  1. Men lila skrutt... +6 är rejält.
    Själv fick jag glasögon som femåring. Jag vet inte vilken styrka jag hade då men idag har jag -8,5.

    På samma sätt som för er så är 90 procent av släkten på min pappas sida prydda med glasögon. Tydligen är det så att om man har över +/-6 så är det en ärftlig synnedsättning.

    Min äldsta dotter ska på 4-årskontroll i höst. Då får vi se vartåt det barkar.

    SvaraRadera